Otomobil üretiminden daha önemli

Okurun ve izleyicinin ilginç bir tavrı var memlekette.

Birisi ile röportaj yapıyor, söylediklerini aktarıyorsunuz.

Okurun en azından bir bölümü zannediyor ki siz röportajı yapan kişi olarak bu fikirlere katılıyorsunuz hatta daha da ötesi bu kişiye neredeyse hayat boyu kefil oluyorsunuz.

Ya da televizyon programında birini konuk ediyorsunuz, izleyici o kişinin fikirdaşı olduğunuz zannına kapılıyor.

Dün de benzer bir durum yaşandı.

TOGG CEO’su Gürcan Karakaş, pil üretimi ile ilgili birtakım açıklamalar yapınca okurlar, “Eee, hani pil yerli olacaktı” diye bana sormaya başladılar.

Karakaş’ın dünkü açıklamalarını izlemedim ama okuduğum kadarı ile pil yerli olacak.

Karakaş’ın aylar önce bana söylediği gibi.

Ancak benim ve pek çok kişinin umduğu gibi Pilsan veya bir başka yerli pil üreticisinin üretimi olmayacak, bu iş için yeni kurulacak olan yabancı ortaklı bir şirketin üretimi olacak.

Bu ortak Farasis.

Pek çoğunuzun adını ilk kez duyduğu bir şirket muhtemelen.

Çin yatırımı olarak ABD’de kurulmuş bir enerji şirketi.

Türkiye’nin ‘Tesla’sı Olacak / Yiğitcan Yıldız

Pil üretiminde yeni bir teknoloji, kendi buluşu olan yeni bir kimyasal sayesinde daha verimli lityum iyon pil üretmeyi başarmış bir şirket. (Habertürk otomotiv editörü Yiğitcan Yıldız’ın bugünkü yazısına bakabilirsiniz.)

Farasis’in pil alanındaki ilerlemesinden etkilenen Alman otomobil devi Daimler Benz Farasis’e yüzde 3 oranında ortak olmuş.

Farasis Avrupa’daki ilk fabrikasını Almanya’da kuruyor ve Alman otomotiv sanayinin elektrik dönüşümünde en önemli firmalardan biri olacak.

Türkiye’de ise durum biraz farklı.

Farasis’in Türkiye’de kuracağı fabrikaya TOGG da ortak olacak.

Ortaklığın hangi oranlarda olacağını öğrenemedim ama iki tarafın da çıkarları eşit biçimde korunacak deniyor.

Farasis/TOGG ortak girişimi pil üretimi büyük ihtimalle Gemlik’teki fabrikada olacak.

Aynen Tesla’nın pil hücrelerini üreten Panasonic’in tesislerinin Tesla’nın GİGA fabrikasında olduğu gibi.

Türkiye’de kurulacak fabrika aynı zamanda pil kimyasallarının da üretileceği bir fabrika olacak ve Avrupa’da otomotiv endüstrisi için pil üreten 3. fabrika olacak.

Muhtemelen Türkiye’yi de otomotiv batarya ve batarya paketi ihracatçısı haline getirecek.

Yine öğrenebildiğim kadarı ile Farasis/TOGG ortak yatırımı olacak olan bu tesiste sadece otomotiv değil, otomotiv dışı pil üretimi de gerçekleştirilecek.

Özellikle benim Gürcan Karakaş ile yaptığım sohbette ısrarla üzerinde durduğum otomobillerin kentlerin enerji depolama unsurları haline gelmesi konusunda da ortak çalışma yürütülecek.

Burada çok ileri fikirler var dünyada, bir ara onları da ayrıca aktarırım.

Bana sorarsanız, bu yatırım yani Farasis/TOGG ortak pil üretim anlaşması TOGG’un otomobil üretmesinden çok daha önemli ve çok daha heyecan verici bir ilerleme.

Zaten bunu imza töreninin fotoğraflarına baktığınız zaman da anlıyorsunuz.

Otomobilin tanıtım toplantısında yüzünden düşen bin parça olan Tuncay Özilhan’ın bu imza törenindeki neşeli yüz ifadesi her şeyi anlatıyor sanki!

***

VW fare mi doğurdu?

Otomotiv’de en çok merak edilen konulardan biri Volkswagen’in Türkiye’de yapacağı birkaç milyar dolarlık yatırımdı.

Bu iktidar döneminin en büyük yabancı sermaye yatırımı olacak, Türkiye’yi VW’nin üretim üslerinden biri yapacaktı.

Büyük bir heyecanla bekleniyordu.

Ama uzun süredir ses seda çıkmıyordu.

Sonunda bu konuda bazı gelişmeler olduğunu Kocaeli Sanayi Odası Başkanı sayesinde duyduk.

Ford ve Volkswagen’in yaptığı bir anlaşma uyarınca iki marka Türkiye’de ortak bir platform üzerinde ticari araç üretecekmiş.

Yani ortada yeni bir fabrika falan yok.

Ford’un İzmit’teki fabrikası genişletilecek, kapasitesi arttırılacak ve bu iki markanın ortak platformlu araçları burada üretilecek.

Yeni bir fabrika yok.

Ford’un ikinci kez yapacağı bir fabrika genişletme ve büyütme yatırımı var.

Kötü mü?

Değil.

Önemli mi?

Önemli.

Ama beklendiği gibi dev bir yatırım değil.

Erişilebilirlik Araçları