Tarihin en güzel spor otomobilini elektrik çarpmış

Jaguar E Type’dan daha önce bu köşede uzun uzun bahsettim.

“Yapılmış en güzel otomobil” diyerek.

Gerçekten de E Type roadster dizayn olarak bence otomobil tarihinin en güzel otomobilidir.

Ama aynı şeyi motoru ve aktarma organları için söylemek pek mümkün değildir.

Uzun kaputunun altında önce 3.8 litrelik sıralı 6 silindirli, sonra 4.2 litrelik sıralı 6 silindirli, en nihayetinde de 5.3 litrelik V12 motorla donatılan E Type’ın motoru hiçbir zaman iyi bir motor olmadı.

Hele hele elektrik sistemi, baştan aşağı bir rezaletti ve asla düzelmedi.

Ama o kadar güzeldi ki, bir efsane olarak otomobil tarihine geçti.

Fakat hiçbir zaman güzelliğine orantılı yüksek bir fiyata da ulaşamadı.

1961 ile 1975 yılları arasında, Series 1, Series 2 ve Series 3 olarak üç değişik versiyonu üretilen E Type, tüm sorunlarına rağmen, benim en sevdiğim otomobillerin başında gelir diyebilirim.

E TYPE ZERO

Sürücü kabini modernize edilmiş ve dijital ekranlar gelmiş.

E TYPE

Birkaç gündür kimi görsem “Abi, Jaguar E Type’ın elektriklisini yapmış, gördün mü?” diyor.

Ben de “Fotoğraflarını gördüm” diyorum. Evet, doğrudur.

Artık Hint otomobili haline gelen Jaguar, 1968 model bir E Type’ı almış, fabrikada baştan aşağı elden geçirmiş ve motor ile aktarma organlarını çıkararak elektrikli bir motor koymuş.

Otomobil sürücü kabinini de değiştirmiş ve orayı da modernize ederek dijital ekranlar, alüminyum ve karbon parçalarla “ucubeye” çevirmiş.

Firmanın elektrik teknolojisine geçişini göstermek açısından çok çok iyi bir reklam ve pazarlama yöntemi olmakla beraber, benim gözümden bakarsanız bu Jaguar E Type’a yapılmış bir hakarettir.

E TYPE ZERO

Elektrikli E Type Zero, 1968 model bir E Type’ın üzerinde yükseliyor.

E TYPE

4.2 LİTRELİK MOTOR GİTTİ YERİNE ELEKTRİKLİ GELDİ

Jaguar’ın hamlesi, efsane güzellikte ama biraz yaşlanmış fakat hâlâ çok göz alıcı olan bir kadını alıp, iç organlarını değiştirerek “Bakın yepyeni bir kadın yarattık” demekten ve zaten çok güzel olan yüzünü botoks, dolgu gibi unsurlarla şişirip genç göstermeye çalışmaktan başka bir şey değil. Bana göre yaşlı ve güzel bir kadın, olduğu haliyle güzeldir.

Jaguar E Type da öyle. Jaguar’ın elektrikli hale getirdiği ve E Type Zero adını taktığı otomobil aslında bir Jaguar E Type Series 1.5.

1969 yılında geçilecek Series 2’den izler taşıyan ama değişimini henüz tamamlamamış bu otomobilin kaputunun altında 4.2 litrelik XK I6 bir motor bulunurdu. Jaguar bunu atmış ve yerine 295 beygire denk gelen güç üreten bir elektrikli motoru koymuş. Arkaya da 40 kwh’lik bir batarya yerleştirmiş.Yani en kısa menzilli Tesla’nın yarı gücünde bir batarya. Bu motor ve bu batarya ile Jaguar E Type Zero 170 mil yani yaklaşık 275 kilometre menzile sahip olmuş.

E TYPE

Bu motor ve bu batarya ile Jaguar E Type Zero yaklaşık 275 kilometre menzile sahip.

E TYPE ZERO

AKILLI DİREKSİYON ‘SAYER’ ASİSTANINIZ OLACAK

Jaguar, geleceğin direksiyonu olacağını öngördüğü ‘Sayer’i tanıttı. Cihaz ismini 1951 ve 1970 yılları arasında İngiliz marka için çalışan tasarımcı Malcolm Sayer’den alıyor. Sayer’in sadece bir direksiyon olmadığını belirten Jaguar yetkilileri, akıllı cihazın otonom araçlarda kullanılmak üzere tasarlanmış, sesle etkinleştirilen ve yapay zekâ destekli bir yapıda olduğunu kaydediyor. Sayer’in, gelecekte birden fazla otonom araca sahip kişilerin araçlarının hepsinde kullanabileceğinin bilgisi paylaşıldı. Akıllı bir direksiyon olarak tasarlanan Sayer, akıllı telefonlar gibi kişisel asistan olarak da kullanılabilecek. Sayer, alüminyum yüzeyindeki yansımalarla bilgi sağlıyor.