Gizemli uzaylı hibrit C-H R

Bir iki ay önce Toyota’nın Mars R aracı olarak geliştirdiği ama Mars’a gitmekte gecikilince, dünyada piyasaya vermek zorunda kaldığı bir otomobil gibi görünen C-HR modelini anlatmıştım bu köşede.

Muazzam avangard dış görünüşüne karşın içinin sıradanlığını eleştirmiş, dış görünüş ne kadar alışılmadıksa, iç görünümünün ise o derece alışılmış olduğuna değinmiştim. 1.2 litrelik benzinli turbo motorun beklenmedik performansını övmüş, küçük motorun beklenenden fazla yakıt tüketimi yaptığını söylemiştim.

Toyota C-HR’nin hibrit motorlu olanını denemeyi tercih edeceğimi de belirterek noktalamıştım yazıyı.

Üretim bu otomobile olan talebi karşılayamadığı, tabir yerindeyse Toyota C-HR neredeyse yok sattığı için olsa gerek aradan geçen sürede hibrit bir C-HR denemek mümkün olmadı.

Sonunda geçen hafta Toyota’dan aradılar ve hibrit bir C-HR’yi denemem için yollayacaklarını haber verdiler.

Toyota C-HR’nin 1.2 litre turbo benzinli olanıyla, 1.8 litre benzin artı 71 hp elektrik motorlu olanı arasında dış görünüm itibarıyla pek bir fark yok. En bariz farksa, diğerinde 17 inç olan jantlar bunda 18 inç ve bir miktar daha şık. Aslına bakarsanız, içinde de hibrit kullanımı gösteren ekran dışında da pek fark yok.

142 NM TORK GAYET İYİ

Hibrit C-HR’nin 1.8 litrelik atmosferik benzinli motoru hemen hemen 97 beygirlik bir güç üretiyor. Doğrusunu isterseniz bu güç kâğıt üzerinde bir hayal kırıklığı. Bu hacimdeki bir motorun bu güçten en az yüzde 20, yüzde 30 daha fazla güç üretmesini bekliyor insan. 142 nm’lik tork ise gayet iyi.

Ancak otomobilin gücü bununla sınırlı değil elbet.

Benzinli motor ön tekerlekleri tahrik ederken, hemen hemen 71 beygir gücündeki elektrikli motorun arka tekerlekleri döndürmesini bekliyor sürücü ama ne yazık ki, öyle değil. Elektrikli motor da ön tekerlere aktarıyor gücünü. Elektrik motorunun torku ise haliyle daha yüksek. Tam tamına 162 nm. Tabii bu değerlere bakarak otomobilin toplam 168 beygir gücünde olduğunu düşünmeyin sakın. C-HR’nin kullanılabilir toplam beygir gücü 122 hp.

İç mekânı benzinli versiyonla büyük ölçüde aynı olan hibrit modelin, bilgi ekranlarından pillerin durumu takip edilebiliyor.

NE YAPTIĞINI ÇÖZMEK ZOR

Toyota C-HR sürekli güç kullanımını değiştirip duruyor, bir o motor, bir bu motor, bazen ikisi birden devreye giriyor. Ne yaptığını çözmek çok mümkün değil. Anlayamadığım olaylar gerçekleşiyor kaputun ve otomobilin altında. Mesela yokuş aşağı giderken ve göstergede benzinli motor çalışmıyormuş gibi görünürken 1.2 litrelik tüketim yaptığını yazıyor otomobilin bilgisayarı. Motor çalışmıyorken, benzinin nerede yakıldığını merak ediyor insan.

C-HR’nin ilk hızlanma ve ivmelenme hissiyatı gayet iyi. Ancak sürat arttıkça bu his kayboluyor. 160 km/s süratten sonra otomobil birdenbire sağırlaşıyor ve 180 km/s süratin üzerine çıkmıyor.

1.8 litre benzin 71 hp elektrik motorlu toplam 122 beygir gücündeki hibrit modelin son sürati 1.2 litre turbo motorlu 116 beygirlik olandan daha düşük çıkıyor. Ancak bu motorun çok daha az gürültü yaptığını söylemem gerek.

1.2 litrelik C-HR’ye göre bu otomobil çok daha sessiz. Yol tutuş konusunda ise Toyota’nın çok iyi olduğunu itiraf etmeliyim. Otomobil önden çekişli olmasına rağmen, virajlarda ve düz yolda çok başarılı. Kullanımı çok kolay.

Frenler ise vasat.

DİKKAT ETMEZSENİZ 5.5 LİTREYE ÇIKIYOR

CVT şanzıman, elektrikli motorla birlikte iyi bir performans sergiliyor. CVT şanzımanın hibrit araçlara çok daha uygun bir şanzıman olduğu açık. Hibrit otomobil, CVT şanzımanla birleşince yakıt tüketimi de bayağı aşağılara çekiliyor turbo motorlu olana oranla. Çok dikkatli bir kullanımda ve trafikteki hız limitleri asla aşılmadan sürdüğünüz zaman yakıt tüketimi yüz kilometrede 4.5 litre civarında. Fazla dikkat etmeden kullanırsanız tüketim 5.5 litreye çıkıyor. Gazlaya gazlaya gittiğiniz zaman ise 6.5 litre civarında bir tüketim yapıyor hibrit C-HR.

Oldukça iyi değerler.

DIŞ GÖRÜNÜM FİYATI HAK EDİYOR

Toyota C-HR’nin en üst donanım seviyesi olan Diamond paketle fiyatı 168 bin TL civarında. ÖTV teşvikli fiyatı ise 126 bin TL’ye düşüyor. En alt donanım seviyesi Advance’nin fiyatı ise ÖTV teşvikli olarak 115 bin TL. C-HR’nin dış görünüm olarak bu fiyatı hak ettiğini söyleyebilirim. Kişisel fikrimi soracak olursanız, ben Toyota C-HR’yi konuşmadığı zaman iyi görünen yakışıklı erkeklere veya güzel kadınlara benzetiyorum.

Yani tercih meselesi.

AYAĞI GAZDAN ÇEKİNCE ŞARJ ETMEYE BAŞLIYOR

C-HR ilk kalkışta tüm hibrit otomobiller gibi elektrik motorunu kullanıyor. Gaza fazla basmadığınız müddetçe de elektrik ile yola devam ediyor Ancak bu durum çok hassas. Biraz gaza bastığınız anda benzinli motor anında devreye giriyor. Gaza daha da basarsanız hem elektrikli hem de benzinli motor aynı anda ön ve arka tekerlekleri tahrik ederken, daha az güce gereksinim duyulan durumlarda elektrikli motor devreden çıkıyor ve benzinli motor aküleri şarj ediyor. Ayağınızı gazdan çektiğiniz anda dönen tekerlekler rejenerasyona geçiyor ve şarj başlıyor.

Bu durum otomobilin ister istemez hafif bir fren yapıyormuş hissi uyandırmasına neden oluyor. Frende ise rejenerasyon artıyor.