Elektrikli doblo EV

 

Türkiye Otomobil Fabrikaları Anonim Şirketi ‘nin CEO ‘su Ali Pandır ‘la epey bir süre önce sözleşmiştik aslında,

TOFAŞ, 10 yıldır büyük başarıyla ürettiği ve Dünya ‘nın hemen hemen tüm pazarlarına ihraç ettiği Doblo ‘nun, otomotiv Dünyası ‘ndaki gelişmelere paralel olarak hazırlıdığı “Elektrikli” versiyonunu birlikte test edecektik,

Ancak ilk otomobil olması, her prototip gibi üretimin beklenler dışında sorunlar çıkarması, fabrikada test edilen otomobilin yola çıkacak hale gelmesi biraz zaman aldı,

Sonunda geçen hafta Ali Pandır “Yeni” elektrikli Doblo ‘yla, yani Doblo EV ile Habertürk ‘e geldi,

Hem sektörü konuştuk, hem de Elektrikli Doblo ‘yu birlikte denedik,

Bu hafta bu sayfada okuyacağınız bu otomobil henüz seri olarak üretilmeyen, seri olarak üretilip üretilmeyeceğine daha karar verilmemiş olan bir “Prototip”

Yani “Türünün tek ve ilk örneği”

Farklı üreticilerden alınıp, biraraya getirilmiş farklı elektrikli otomobil teknolojileri kullanılan Doblo EV ‘nin benim kullandığım prototipinin değeri yaklaşık 300 bin Euro, Tabii tek olmanın ve ilk olmanın maliyeti,

Hayatında ilk kez gerçek yola, trafiğe benimle çıkan, şanslı mı şanssız mı bilemediğim bir “İlk”,

Daha önce Doblo ‘nun 2 litre dizel motora sahip 135 beygirlik modelini kullandığım için Doblo ‘ya aşina olarak oturdum Doblo EV ‘nin diresiyonuna,

Doblo standartlarında olmayan yeşil rengi dışında otomobilin dizayn olarak Doblo ‘dan hiç bir farkı yok,

 

 

Kırmızı-siyah kobinasyonlu koltukları, çok beğendiğim koltuk kumaşı, kapılardaki deri görünümlü kaplamalar, dash board ve bilumum şey aynen Doblo ‘da da var,

Otomobilin içine ilk oturduğunuz anda otomobilin elektrikli olduğunu hissettiren tek şey gösterge ekranındaki pil resmi ve orta konsoldaki müzik sisteminin üzerinde duran “Şarj göstergesi”

Gerisi Doblo ile aynı,

Ama aynılık sadece görüntüden ibaret, Çünkü otomobilin altındaki hiç bir şey aynı değil,

Otomobili “Çalıştırmak” için normal bir otomobilde olduğu gibi kontağı çeviriyorsunuz,

Çevriyorsunuz ama hiç bir şey olmuyor, Ne ses var ne seda,

Çünkü siz kontağı çevirince motor çalışmaya başlamıyor, Sadece devreler açılıyor, Göstergeler aktif hale geliyor ve şarj göstergesinde 100 ‘de 99 yazıyor,

Motor gaza basınca devrenin tamamlanmasıyla çalışmaya başlıyor, Gaza bastığınız zaman bir potansiyometrenin açılması gibi motora giden elektrik artıyor ve güç yükselmeye başlıyor, Otomobil hızlanıyor,

 

 

Tabii gaza basmadan önce aracı vitese takmak gerekiyor ama o da anladığımız anlamda bir vitese takma değil,

Bazı Ferrari ‘lerde olduğu gibi ortada dört adet butan var,

İleri, boş geri ve park konumları,

Önce D ‘ye basıyorsunuz ki, otomobil ileri gitsin diye, Ama şanzımanın vites değiştirme özelliği yok, Bir nevi tork konverter ya da tork kontroller gibi çalışıyor sadece,

Otomobilin motor kaputunun altında 79 ila 105 kw yani 106 ila 140 beygir arasında güç üreten tek bir elektrik motoru var,

Motorun en önemli özelliği 317 nm torku sürekli ürteebilmesi, Bu elektrikli motorlara has bir özellik,

Bu yüzden de müthiş bir çekiş gücüne sahip,

Tam diğer Doblo ‘lardan, 2 litre dizelden bile daha iyi performans değerlerini sağalyan da bu motor zaten,

Doblo EV 0 ‘dan 100 ‘e 9,6 saniyede çıkarak, aynı işi 11,3 saniyede yapan 2 litrelik dizelin önüne geçiyor,

 

 

Motorla ilgili anlamadığım, anlayabilip anlatsam da pek çoğunuzun anlamayacağı bir sürü alengirli elektronik cihaz var,

Otomobilin motoru önde pilleri ise arkada,

Piller 10 yıl ömürlü lithium ion piller,

Bu pillerle 10 yıl veya 3000 kere şarj edilerek Doblo EV ‘ye enerji sağlıyor,

Menzilinin 150 km olduğu göz önüne alınırsa bu pillerle 450 bin kilometre gidebiliyor, Sonra piller atılıyor yenisi takılıyor,

 

Pillerin şarj edilmesi ise “Hızlı şarj” ile 1 saat, evdeki prize takarak 7 saat sürüyor, Bu şarjla yaklaşık 150 km gidiliyor, Yaklaşık çünkü her şey mevsime, içindeki insan sayısına, ağırlığa bağlı,

Air condition çalıştırılırsa menzil kısalıyor, Kalroifer çalıştırılırsa menzil yine kısalıyor, Müzik dinlemek bile menzili kısaltıyor,

Çünkü ısıtma için de, soğutma için de bataryalardan tüketiliyor, Otomobilde farklı fonksiyonlar için, direksiyon, için, fren için bile ayrı ayrı küçük elektrik motorları olmak zorunda,

Ama iyi haber fren yaparken aküler kendi kendine şarj oluyor,

Benim gördüğüm şu ki, TOFAŞ müthiş bir iş yapmış,

Dünya ‘da elektrikli otomobil üretimi neredeyse, TOFAŞ da hemen hemen orada,

Bütün üreticiler farklı teknolojileri toplayıp birleştiriyorlar,

TOFAŞ da bu prototip için öyle yapmış,

Ortaya oldukça başarılı bir ürün çıkmış,

Fakat gördüğüm o ki, bu elektrik işinin daha epey bir yolu var,

Şehir içi kullanım için, işe gidip gelmek için yahane,

İşteyken de, evdeyken de şarj edip rahat rahat gidip gelinir,

Ama ya bütün gün yol yapıyorsanız ya da uzun yola gitmeniz gerekirse?

Hayli stres yaşarsınız,

 

 

Ben kullanırken Taksim ‘den çıktım, Dolapdere ‘ye indin, Tünel ‘den Dolmabahçe ‘ye çıkıp yeniden Taksim ‘e döndüm,

Yaklaşık 9 kilometrelik bir yolda şarj yüzde 99 ‘dan yüzde 82 ‘ye indi,

Yine de en küçük bir motor sesi olmadan, hiç egzos gazı vermeden gezmek keyili,

Tabii yine de insan gaz pedalının altında bir motor, gücü hissettiren bir ses duymak da istiyor,

Ama gelecek bir gün gelecek,

Motor sesini artık radyodan duyacağız,

 

Erişilebilirlik Araçları